Είδαμε: “Kuro” από την Ομάδα Παραστατικών Τεχνών “Akatsuki”

by Παναγιώτης Κάρδαρης

«Έρωτα ανίκητε στη μάχη», αναφωνεί η Αντιγόνη στην ομώνυμη Τραγωδία  του Σοφοκλή  για να απαντήσει ο Μέγας των Φιλοσόφων Ηράκλειτος, «Ο Έρωτας και Ο Άδης είν’ ένα και το αυτό».  Η ζωή ως ένα Διονυσιακό Μυστήριο, ένας μεγάλος εκστατικός σπειροειδής χορός, παρασύρεται από το ρυθμό του Έρωτα. Εκείνος σαν μύστης άγει το μυστήριο της ζωής μέχρι εκείνο το σημείο που αυτή βυθίζεται στην άβυσσο του θανάτου και μεταμορφώνεται, στιγμιαία, από μνήμη σε λήθη.  Η ζωή ολάκερη είναι ο γάμος του έρωτα με το θάνατο γιατί ό,τι ονειρεύεται  ο πρώτος το αγκαλιάζει τελικά ο δεύτερος, νομοτελειακά, άτεγκτα, μυστηριακά. Είναι τελικά ο μύστης «Έρωτας ανίκητος στη μάχη»; Είναι εκείνος που χαρίζει αιωνιότητα στους πιστούς του ή υπακούει στις τελεολογικές δυνάμεις του έσχατου, που προστάζουν τον κύκλο να έχει αρχή και τέλος, αδιαφορώντας για τους στεναγμούς των θνητών;

Αυτή τη διαχρονική ερώτηση, έρχεται να θέσει η Ομάδα Παραστατικών τεχνών «Akatsuki” κι ο ηθοποιός και σκηνοθέτης Στέλιος Πετράκης στο Θέατρο «ΠΚ»  με μια καινοτόμα για τα ελληνικά δεδομένα παράσταση «Kuro». Ένα σκοτεινό παραμύθι ενδεδυμένο με λόγο λυρικό, ποιητικό και συναρμόζουσα κίνηση που θυμίζει χορό, σκηνές ζωής που τις αιχμαλώτισε ο χρόνος σε μια κεχριμπαρένια φυσαλίδα  καμωμένη από φως και σκιά. Πιστή, η ομάδα «Akatsuki», στην υπόσχεσή της να φέρει στο ελληνικό κοινό εκείνο που ονομάζει «Θέατρο του Φανταστικού», ένα θέατρο επηρεασμένο από την  ιαπωνική κουλτούρα, την anime και manga αισθητική και ποτισμένο με τις αρχές τις λογοτεχνίας του φανταστικού και του  τρόμου, ανέβασε στην σκηνή, για άλλη μια φορά, ένα «σκοτεινό» διαμάντι του είδους.

 Ήταν η δεύτερη μέρα της παράστασης, ακριβώς μετά την πρεμιέρα και οι καρέκλες του «ΠΚ», που βρίσκεται στο Νέο Κόσμο, ήταν γεμάτες με θεατές κάθε ηλικίας.  Το σκηνικό λιτό, όπως αρμόζει σε μία τέτοιου είδους παράσταση. Άλλωστε την έλλειψη φανταχτερού σκηνικού αναπλήρωνε ο ήχος, το φως και τα παιχνιδίσματα της σκιάς. Και εν τέλει αυτός πρέπει να ήταν και ο σκοπός του σκηνοθέτη, καθώς όλα αυτά μαζί μετέτρεπαν το οπτικό πεδίο του κοινού σε ένα ονειρικό τοπίο, σε ένα σκοτεινό παραμυθένιο μέρος που κρύβεται, κάπου εκεί, στις γωνιές των φόβων μας. Και ποιος είναι ο μεγαλύτερος φόβος από το να χάσουμε τη ζωή μας, αν όχι το να χάσουμε τη ζωή του αγαπημένου ή της αγαπημένης μας στη μάχη των αντίθετων κοσμικών δυνάμεων που διαφεντεύουν τη μοίρα μας;  Την όλη αίσθηση συμπλήρωνε η κίνηση, που σε συνδυασμό με το ονειρικό περιβάλλον, τον ποιητικό λόγο και την επιβλητικότητα της απόδοσης των ρόλων των ηθοποιών χάριζε στους θεατές ένα πρωτόγνωρο συναίσθημα, κάνοντάς τους μέρος της ίδιας της παράστασης.  

Ο έντονος, μα ανεπιτήδευτος λυρισμός των διαλόγων,  εκπληρώνει απόλυτα την επιθυμία του σκηνοθέτη και του εμπνευστή της παράστασης, Στέλιου Πετράκη να μπολιάσει το Ιαπωνικό, το δυτικό και ελληνικό πνεύμα στο παλκοσένικο του θεάτρου. Βλέποντάς το κανείς νιώθει σαν να ξύπνησε το πνεύμα της αρχαίας τραγωδίας, ο ίδιος ο Σαίξπηρ ή όλοι εκείνοι οι ανώνυμοι, οι απόγονοι των παραπάνω τεχνών, που διηγούνταν τον πόνο, τον έρωτα, τον θάνατο και την τραγικότητα  της τυραννικής δυαδικότητας σε εκείνη την ξεχασμένη μορφή λαϊκής τέχνης που ονομάζουμε Δημοτική Ποίηση. Κι όλα αυτά δοσμένα μέσα από το πνεύμα της Ιαπωνικής κοσμοθέασης, όπου  ο αθέατος,  ο βυθισμένος στο λυκόφως, αραχνοΰφαντος κόσμος των πνευμάτων, των ψυχών και των δαιμόνων συμπλέκεται με τον ορατό και συμπαγή, σαν πέτρα, κόσμο των ανθρώπων.

 Η διαπραγμάτευση της έννοιας του πεπρωμένου μέσα από τις προδιαγεγραμμένες επιλογές των πρωταγωνιστών δίνει εκείνη την αίσθηση της τραγικότητας που επικρατεί σε έναν κόσμο αντικρουόμενων δυνάμεων, σε ένα κόσμο που ο πατέρας πάντων είναι ο πόλεμος, η σύγκρουση και η αμοιβή των θνητών είναι η θλίψη του τάφου.  Η απάντηση στο ερώτημα αν ο Έρωτας είναι ανίκητος στη μάχη δίνεται μέσα από τον ίδιο το θάνατο. Η υπόθεση της ιστορίας, του σκοτεινού παραμυθιού που αποδίδει η παράσταση, θέτοντας αυτήν την ερώτηση στον υποψιασμένο θεατή δίνει παράλληλα και την απάντηση. Το τέλος του ανθρώπινου δράματος και η επιλογή που κάνει ο καθένας είναι αυτό που κάνει το θάνατο να μεταμορφώνει την εφήμερη στιγμή σε αιωνιότητα, το λίγο σε πολύ, το ανεπαρκές σε επαρκές, το μικρό σε μεγάλο, το μερικό σε ολικό. Είναι σημαντικό η τέχνη να διδάσκει χωρίς να υψώνει το δάχτυλο και αυτό οι συντελεστές της παράστασης το πετυχαίνουν καθώς καταφέρνουν να διδάξουν τη φιλοσοφία της αιωνιότητας σε ένα σύμπαν που βασιλεύει η σύγκρουση και ο θάνατος με ταπεινότητα, μέσα από εικόνες, σκιές, κινήσεις και το περίσσιο ταλέντο τους.

Εν κατακλείδι, η όλη παράσταση, οι χαρακτήρες της που είναι δεμένοι στο δίχτυ της ειμαρμένης που σαν την αράχνη τους έχει τυλίξει στον ιστό της καταργώντας την ελευθερία  του δικαιώματος της απόλυτης επιλογής του ανθρώπινου όντος, η τραγικότητα των διαλόγων και η εμβληματική πλοκή, θυμίζει έντονα αρχαία τραγωδία ή ένα Σαιξπηρικό δρώμενο που στο τέλος του τίθεται και λύση του δράματος. Η κάθαρση παρέχεται μέσα από την κατανόηση όλων των παραπάνω και την αξία της ποιότητας που δίνει ο καθένας μας στην επιλογή της πράξης του στο τετελεσμένο έσχατο σημείο του κύκλου. Στο κοινό αυτό τέλος, την νομοτέλεια της ύπαρξης είναι κοινωνός ολάκερη η ανθρωπότητα σε ανατολή και δύση, είναι αυτό το τέλος που αδελφώνει κάθε θνητό πλάσμα του πλανήτη με το άλλο.  Αξίζει, λοιπόν, κανείς να δει την συγκεκριμένη παράσταση διαπιστώνοντας μόνος του την αξία των όσων γράφτηκαν εδώ.  Όπως μας ενημέρωσε και το δελτίο τύπου της θεατρικής ομάδας  οι παραστάσεις, που άρχισαν στις 6 Φλεβάρη θα διαρκέσουν για περιορισμένο χρονικό διάστημα.

*Τα Ιαπωνικά ποιήματα που ακούγονται στην παράσταση είναι από την Ανθολογία Ιαπωνικής Ποίησης «Στίχοι γραμμένοι πάνω στο νερό» που κυκλοφορούν στη χώρα μας από τις εκδόσεις «ΣΜΙΛΗ» σε μετάφραση Τάσου Γεωργίου.

**Το κείμενο και η σκηνοθεσία είναι του Στέλιου Πετράκη.

προτεινουμε επίσης

Leave a Comment

* Χρησιμοποιώντας αυτή τη φόρμα συμφωνείτε με την αποθήκευση των στοιχείων και δεδομένων σας στη βάση του ιστότοπου για στατιστικές αναλύσεις.

Η Nyctophilia.gr χρησιμοποιεί cookies για να εξασφαλίσει τη σωστή λειτουργία της, την δυνατότητά σας να επικοινωνήσετε μαζί μας, καθώς και να βελτιώσει την εμπειρία σας στο website. Χρησιμοποιώντας αυτόν τον ιστότοπο, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. Αποδοχή Αναλυτικά