Συνέντευξη με την καλλιτέχνιδα Κατερίνα Αλαμπασίνη

by Ιλέην Ρήγα

Η Κατερίνα είναι εικονογράφος, γραφίστρια και web designer. Η πρώτη της αγάπη ήταν η ζωγραφική την οποία συνεχίζει μέχρι και σήμερα. Επέλεξε την γραφιστική ως ένα επάγγελμα που θα της προσέφερε χώρο δημιουργίας. Αποφοίτησε από το Ι.Ι.Ε.Κ. Ακμή το 2006 και από τότε δουλεύει ως γραφίστρια. Ξεκίνησε να ασχολείται με το web design το 2011 παράλληλα με τη δημιουργία του free online περιοδικού PaintBox Μagazine το οποίο εξέδιδε για τρία χρόνια.

Γεννήθηκε στην Αθήνα και, στην ηλικία των οκτώ, μετακόμισε στη Χίο όπου και μεγάλωσε. Πλέον ζει και εργάζεται στην Αθήνα. Είναι ελεύθερη επαγγελματίας από το 2012 και πρόσφατα δημιούργησε την καινούργια επαγγελματική σελίδα της, Matrix Promotion Services, με σκοπό να προσφέρει υπηρεσίες γραφιστικής και web design με γνώμονα το ποιοτικό και καλαίσθητο αποτέλεσμα. Παράλληλα συνεχίζει να ασχολείται με την τέχνη σε προσωπικό αλλά και επαγγελματικό επίπεδο.

Έχει πραγματοποιήσει δύο προσωπικές εκθέσεις, 1-9 Αυγούστου του 2010, 1η ατομική έκθεση ζωγραφικής με τίτλο “Φαντασίας Ανθίσματα” και 17 Δεκεμβρίου 2013-4 Ιανουαρίου 2014, 2η ατομική έκθεση (ζωγραφική και digital art) με τίτλο Art and Design Expressions.

Οι Nyctophiliacs σε ξέρουν ως η δημιουργός του υπέροχου logo μας. Μίλησέ μας όμως λίγο περισσότερο για σένα. Πώς ανακάλυψες το ταλέντο σου, τι σε εμπνέει, πότε ζωγραφίζεις;

Δεν ξέρω αν μπορώ να μιλήσω για ταλέντο, αλλά μπορώ να σου πω πώς ανακάλυψα το πάθος μου. Στο περίπου δηλαδή, γιατί αυτό έγινε σε κάποια ηλικία από την οποία δεν θυμάμαι και πολλά. Θυμάμαι ότι ζωγράφιζα τους τοίχους του, νοικιασμένου τότε, σπιτιού μας. Σίγουρα είχε παίξει ρόλο η μάνα μου στο ότι ζωγράφιζα. Ο ρόλος που έπαιζε σε ότι αφορά τους τοίχους ήταν να με κυνηγάει με ένα σφουγγάρι και να προσπαθεί να τους καθαρίσει για να μην κλαίει ο άνθρωπος που μας νοίκιαζε το σπίτι τους τοίχους. Τι να σου κάνει και αυτή η μάνα; Ευτυχώς ο σπιτονοικοκύρης μας ήταν καλός άνθρωπος. Κάποια στιγμή, και αφού η μάνα μου είχε πει από μόνη της ότι θα το βάψουμε το σπίτι, είχε φέρει ένα κουτί μαρκαδόρους και της είχε πει “Άσε το παιδί να εκφραστεί”. Αυτά βέβαια μου τα είπαν κάποια στιγμή που μεγάλωσα γιατί ήμουν τριών χρονών. Αλλά ότι ζωγράφιζα τους τοίχους το θυμάμαι.
Μεγαλώνοντας το γύρισα στο χαρτί και το μελάνι. Σε αυτό συνέβαλε το σχολείο στο οποίο βαριόμουν τη ζωή μου και ζωγράφιζα με τα στυλό και τα μολύβια. Ξέρεις, όπως νιώθει ο καθένας… Με εμπνέει η λογοτεχνία, οι εμπειρίες από τα pen & paper παιχνίδια και η φύση. Όσο για το πότε ζωγραφίζω, αν δεν πρόκειται για παραγγελία ή κάτι σε χρονοδιάγραμμα, όποτε έχω έμπνευση!

“HAUNTED MELODY” Σχέδιο εμπνευσμένο από Call of Cthulhu On-shot στην Βικτωριανή εποχή

Τα σχέδιά σου χαρακτηρίζονται από μια σκοτεινή αισθητική. Ποια τα μηνύματα και τα συναισθήματα που θέλεις να περάσεις μέσω της τέχνης σου;

Είναι μάλλον σπάνιο να θέλω να περάσω κάποιο μήνυμα συνειδητά. Με εξαίρεση τις εικονογραφήσεις όλα τα υπόλοιπα είναι εμπνεύσεις της στιγμής. Κάποια στιγμή στην πορεία συνειδητοποιώ τι είχα στο μυαλό μου ή ακόμα καλύτερα πως έγιναν οι συνδέσεις για να καταλήξω εκεί. Όσο για τα συναισθήματα, στο χαρτί βγαίνει η ψυχολογική μου κατάσταση. Συνήθως όταν ζωγραφίζω είμαι πολύ καλά ή πολύ άσχημα ψυχολογικά. Και στις δύο περιπτώσεις το κοινό είναι η δημιουργική ένταση.

Ποιες είναι οι μεγαλύτερες σου επιρροές;

Δεν είμαι σίγουρη. Μπορώ να σου πω κάποιους καλλιτέχνες που θαυμάζω αλλά δεν έχουν καμία σχέση με τον τρόπο που δουλεύω. Πάντα μου άρεσαν τα έργα του Dali και του DaVinci αλλά όπως μπορείς να διαπιστώσεις με ιδιαίτερη ευκολία… καμία σχέση. Στη σχολή ανακάλυψα τον Escher. Δεν το επιδίωξα ποτέ, όμως ίσως από αυτόν να έχω επηρεαστεί. Κατά τα άλλα στα πρώιμα στάδια της ενήλικης δραστηριότητάς μου έπαιξαν μεγάλο ρόλο τα μαθήματα ελεύθερου σχεδίου για την προετοιμασία των πανελληνίων. Εκεί εμπέδωσα την ιδέα της φωτοσκίασης. Λίγα χρόνια μετά απέβαλλα το μολύβι από την καθημερινότητά μου σχεδόν ολοκληρωτικά και κάπως έτσι έφτασε το πράγμα εδώ που είναι τώρα.

Ο κλάδος σας διαρκώς ανανεώνεται και μπολιάζεται με νέες ιδέες και τεχνικές. Ποιες είναι οι νέες τάσεις στην τέχνη σου; Τις ακολουθείς;

Οι νέες τάσεις στον χώρο της ζωγραφικής γενικότερα εστιάζουν περισσότερο στο χρώμα. Σε αρκετές περιπτώσεις είναι μόνο χρώμα και τεχνοτροπίες. Τίποτα άλλο. Αν το ψάξεις λίγο σε σελίδες που παρουσιάζουν αποκλειστικά τέτοια θέματα έχοντας αυτό στο μυαλό σου θα παρατηρήσεις πόσο έκδηλο είναι το φαινόμενο. Απαντώντας λοιπόν και στη δεύτερη ερώτησή σου, όχι, δεν θα έλεγα ότι τις ακολουθώ στο επίπεδο της προσωπικής δημιουργίας.

“PEACOCK” Σχέδιο από τη 2η ατομική έκθεσή μου Art and Design Expressions (17 Δεκεμβρίου 2013-4 Ιανουαρίου 2014, ζωγραφική και digital art)

Θα θίξω ένα θέμα που ξέρω πως πονάει, όμως πιστεύεις πως υπάρχουν στην Ελλάδα ευκαιρίες για νέους καλλιτέχνες;

Αυτή η ερώτηση με ωθεί να γκρινιάξω, το ξέρεις. Η Ελλάδα έχει περιθώριο για άτομα με γνωριμίες. Είναι κοινό μυστικό για πολλά πράγματα στην Ελλάδα αυτό, ωστόσο στην τέχνη κρύβουμε την αλήθεια πίσω από την “κουλτούρα”. Το αμέσως μικρότερο δωμάτιο προορίζεται για αυτούς που ξέρουν να δουλεύουν το χρώμα. Δεν είναι απαραίτητο να μπορούν να σχεδιάσουν. Αρκεί να δουλεύουν με χρώμα. Μετά είμαστε όλοι οι υπόλοιποι που στις εκθέσεις μας λένε “Ωραίο αυτό που έκανες. Χρώμα κάνεις;”. Έχω ακούσει και την ατάκα “Ζωγραφική είναι μόνο το χρώμα”.
Προσπερνώντας όλα αυτά η Ελλάδα είναι γεμάτη άτομα που ξέρουν να εκτιμούν την τέχνη αλλά δεν μπορούν να την στηρίξουν με την κλασσική έννοια του όρου. Δεν μπορούν να δώσουν 100 και 200 ευρώ ή περισσότερα σε ένα έργο ακόμα και αν θεωρούν ότι το αξίζει με το παραπάνω. Εδώ έρχεται να δώσει τη λύση η αριθμημένη και υπογεγραμμένη εκτύπωση ή -πηγαίνοντας ένα βήμα παραπέρα- το ψηφιακό υλικό και τα μέσα όπως το Yοutube. Το μόνο που χρειαζόμαστε είναι λίγη ενημέρωση και να αποβάλουμε το φόβο των οικονομικών κινήσεων μέσω ίντερνετ. Νομίζω ότι η νέα γενιά είναι σε καλό δρόμο και για τα δύο.

Πρόσφατα, άνοιξες λογαριασμό στην πλατφόρμα του Patreon. Θα ήθελες, για όσους δεν γνωρίζουν, να μας εξηγήσεις λίγο σε τι ακριβώς βοηθάει η πλατφόρμα και πώς λειτουργεί;

Το Patreon είναι ένα απλό και ξεκάθαρο μέσο που βασίζεται στην ιδέα της δωρεάς με ανταμοιβή, που περισσότερο προσομοιάζει με συνδρομή. Οι περισσότεροι καλλιτέχνες που χρησιμοποιούν το Patreon, αλλά και αυτοί που συστηματικά στηρίζουν καλλιτέχνες μέσα από αυτό, το περιγράφουν ως συνδρομή περιοδικού με προσαρμοζόμενο περιεχόμενο. Διαλέγεις τη συνδρομή που εσύ θέλεις να πληρώνεις κάθε αρχή του μήνα (στις περισσότερες περιπτώσεις το κόστος ξεκινάει από 1-2 δολάρια) και λαμβάνεις πίσω το υλικό που προετοιμάζεται από τον καλλιτέχνη για το πακέτο που διάλεξες. Το υλικό αυτό μπορεί να περιλαμβάνει εικόνες υψηλής ανάλυσης, εικόνες από work in progress, making of videos, video tutorials και πολλά άλλα που σε αγοραστική αξία -κατά κανόνα- ξεπερνάνε το ποσό που δίνει ο Patron. Όπως αναφέραμε ήδη, το πραγματικά μεγάλο πρόβλημα των καλλιτεχνών στην Ελλάδα είναι ότι αυτοί που θέλουν να τους στηρίξουν δεν μπορούν με την κλασσική έννοια του όρου. Ωστόσο ένα, δύο ή πέντε δολάρια το μήνα είναι ποσά που δίνονται εύκολα και είναι ικανά να στηρίξουν τον καλλιτέχνη έτσι ώστε να συνεχίσει να δημιουργεί υλικό που όχι μόνο θα ευχαριστήσει αλλά μπορεί και να ωφελήσει κόσμο. Αρκεί να πιστέψουν αρκετοί σε έναν δημιουργό και τα υπόλοιπα είναι εύκολα.
Ωστόσο ακόμα δεν σου εξήγησα ακριβώς πως λειτουργεί. Θα επανορθώσω αμέσως. Εγγραφή στο Patreon μπορεί να κάνει κάποιος με τον κλασσικό τρόπο που περιλαμβάνει email και κωδικό ή πατώντας στη σύνδεση μέσω Facebook. Εφόσον κάποιος ενδιαφέρεται να στηρίξει έναν καλλιτέχνη μπορεί να πατήσει στο κουμπί “Become a Patron” ή σε κάποιο από τα πακέτα που υπάρχουν στη δεξιά στήλη του προφίλ του καλλιτέχνη. Και στις δύο περιπτώσεις μπορεί να επιλέξει το πακέτο που θέλει και πατώντας Continue να συνεχίσει στην αγορά με τη χρήση κάρτας ή PayPal. Τα βήματα είναι εύκολα και ξεκάθαρα. Μερικά πράγματα ακόμα που πρέπει να ξέρετε; Τα ποσά δεν είναι δεσμευτικά. Μπορείτε να επιλέξετε να χρηματοδοτήσετε με οποιοδήποτε ποσό. Ωστόσο αν κάποιος έχει ένα πακέτο με 5 και ένα με 10 δολάρια κι εσείς επιλέξετε να δώσετε 8, στην αρχή του μήνα λαμβάνετε τα rewards των 5 ευρώ. Στην περίπτωση που κάποιος δεν έχει πακέτα per month αλλά per project, μπορείτε να οριοθετήσετε το ποσό που διατίθεστε να ξοδέψετε το μήνα, ανεξάρτητα με το πόσα projects θα δημιουργήσει. Οι χρεώσεις γίνονται την πρώτη κάθε μήνα και το υλικό το λαμβάνετε συνήθως μερικές μέρες μετά. Πάνω κάτω αυτά είναι όσα χρειάζεται να ξέρει κάποιος πριν αποφασίσει να γίνει Patron.

Ποιος πιστεύεις ότι είναι ο ρόλος του καλλιτέχνη στην σύγχρονη κοινωνία;

Θα έλεγα ότι είναι να υπενθυμίζει ότι υπάρχουν και άλλα πράγματα πέρα από όσα υπαγορεύουν η καθημερινότητα, η ρουτίνα και οι νόρμες μας. Ανάλογα το στυλ, το ύφος και τη θεματολογία, ο κάθε -ειλικρινής- καλλιτέχνης αποτυπώνει και από κάτι για να μας το υπενθυμίζει όποτε βλέπουμε, ακούμε ή με οποιοδήποτε τρόπο βιώνουμε την τέχνη του.

Μίλησέ μας για τα έργα σου και τις συλλογές σου. Πόσο καιρό σου παίρνει να οργανώσεις ένα έργο, πώς επιλέγεις τα υλικά και την τεχνική που θα χρησιμοποιήσεις;

Με εξαίρεση τις παραγγελίες, τα έργα μου δεν θα έλεγα ότι οργανώνονται. Συμβαίνουν. Τα περισσότερα από τα σχέδια με τα οποία θα συνοδεύσεις τη συνέντευξη έχουν από πίσω δουλειά έως και 160 ώρες μόνο για να αποτυπωθούν στο χαρτί. Η ιδέα από την άλλη είναι στιγμιαία και συνήθως απαιτεί να στρωθώ πάνω από το χαρτί. Όσο για τα υλικά, στις περισσότερες των περιπτώσεων είναι ένα χαρτί και ένα στυλό. Χρώμα τα έργα μου έχουν κυρίως όταν κάπως παρεμβάλλεται το ψηφιακό στοιχείο, σε επιχρωματισμό ή καθαρό digital art δηλαδή. Οτιδήποτε άλλο είναι περισσότερο σπάνιο, κυρίως γιατί με εμποδίζει να εκφραστώ με την ίδια αμεσότητα. Σε αυτό παίζει πολύ σημαντικό ρόλο το ότι δεν έτυχε ποτέ να έχω έναν χώρο που να λειτουργεί μόνο ως εργαστήριο. Έτσι τα υλικά μου καταλήγουν να είναι πιο σταθερά από τις τεχνικές. Αυτές είναι μια άλλη ιστορία και ποικίλουν ανάλογα με το πως έχω φανταστεί το αποτέλεσμα.

Καθαρά από περιέργεια, αγαπημένη τεχνική – και αγαπημένο χρώμα – αυτή την περίοδο;

Οι αγαπημένες μου τεχνικές περιλαμβάνουν όλες μελάνι με κάποιον τρόπο. Πιο συχνά δουλεύω με στυλό -μαύρο κατά βάση. Το μαύρο ήταν πάντα το χρώμα με το οποίο ένιωθα πιο άνετα. Άλλες φορές χρησιμοποιώ αυστηρό διαχωρισμό άσπρου και μαύρου, άλλες διαμορφώνω φωτοσκιάσεις διασταυρώνοντας τις γραμμές μεταξύ τους. Σε κάποιες περιπτώσεις χρησιμοποιώ υγρό μελάνι και πινέλο και έγχυση μελανιού σε νερό.

Ξεχωρίζεις κάποιο από τα έργα σου; Αν ναι, ποιο και γιατί;

Ναι, αλλά όχι ένα. Μερικά από αυτά που ξεχωρίζω δεν είναι ακόμα προς δημοσίευση γιατί αποτελούν εικονογραφήσεις από δουλειά σε εξέλιξη. Από αυτά που σου έχω δώσει, τα αγαπημένα μου είναι το “Dark Cult’s Secrets” και το “Haunted Melody”. Το πρώτο είναι εμπνευσμένο συνολικά από το έργο του Lovecraft και με ικανοποίησε απόλυτα ως αποτέλεσμα όταν το ολοκλήρωσα, πράγμα σπάνιο. Πάντα κάτι μου φταίει. Το δεύτερο ήταν έμπνευση προερχόμενη από βικτωριανό One-shot σενάριο Call of Cthulhu. Είχαμε μπει πολύ έντονα σε αυτή την ιστορία. Προσωπικά όταν βγήκα είχα μαζί μου και αυτή την εικόνα.

CITY BIRD VIEW: Από εικονογράφηση Pen & Paper Game Setting. Το Project δεν έχει ανακοινωθεί ακόμα.

Ποια είναι τα μελλοντικά σου επαγγελματικά σχέδια; Υπάρχει κάποιο project στα σκαριά αυτήν την περίοδο;

Αυτή είναι μια καλή ερώτηση που πρέπει να κάνω πρώτα στον εαυτό μου. Καλύψαμε ήδη τις καλλιτεχνικές δυσκολίες οπότε δεν θα ξανανοίξω αυτό το κεφάλαιο. Επαγγελματικά στηρίζομαι στη γραφιστική την οποία και σπούδασα, εκτός κι αν κάτι έρθει πολύ-πολύ καλά στο άμεσο μέλλον. Μη παρεξηγηθώ. Τη γραφιστική την αγαπάω, το ίδιο και το web design το οποίο είναι μεγάλο κομμάτι της δουλειάς μου τα τελευταία χρόνια, ωστόσο η μορφή ζήτησης που επικρατεί στην αγορά έχει σκοτώσει την ποιότητα και έχει αφήσει την αισθητική να αργοπεθαίνει στην παραδίπλα γωνία. Παρότι η διαδικασία παραγωγής, γιατί για αυτό μιλάμε, με έχει αντικειμενικά εξαντλήσει νοητικά και σωματικά, δεν έχει καταφέρει ακόμα να με εξαντλήσει δημιουργικά. Αν κάτι πάει πολύ καλά λοιπόν, αυτό θα σημαίνει ότι ένα project πάνω στο οποίο δουλεύουμε με τον Αλέξανδρο Κώτση, τις ρίζες του οποίου έχεις βιώσει πολύ πριν από μένα, θα έχει ολοκληρωθεί και καρποφορήσει. Νομίζω ότι αυτή η συνέντευξη είναι ενδιαφέρουσα ευκαιρία για ένα sneak peek για τους αναγνώστες σου μόνο. Να εξηγήσω αρχικά ότι μιλάμε για Pen & Paper RPG Setting. Ένα σκοτεινό και ατμοσφαιρικό O Αλέξανδρος έχει κάνει πολύ καλή δουλειά σε αυτό. Όταν έπαιξα για πρώτη φορά ξεκίνησα αμέσως να δουλεύω πάνω στο project γιατί βρήκα έμπνευση. Η εικόνα που σου δίνω είναι ένα από αυτά τα κομμάτια έμπνευσης. Τολμώ να πω ότι τις εμπειρίες μου από αυτό το campaign δεν τις αλλάζω. Για να επανέλθω στην ερώτησή σου, ελπίζω ότι αυτό το project θα πετύχει. Το πιστεύω θα έλεγα. Παρότι κάποιες εξωτερικές δυσκολίες μας έχουν βγάλει εκτός προγράμματος συνεχίζουμε την προετοιμασία του και πιστεύω ότι το αποτέλεσμα θα μας δικαιώσει.

Επισκεφτείτε το patreon της artist


Καλλιτεχνική δραστηριότητα

Facebook https://www.facebook.com/KateAFantasy/

Instagram https://www.instagram.com/kate_alabasini_art/

Patreon https://www.patreon.com/KateAFantasy

Pinterest https://gr.pinterest.com/katealabasini/

Γραφικές Τέχνες / Web Design

Website http://matrixps.gr/

Facebook https://www.facebook.com/MatrixPromotion/

Instagram https://www.instagram.com/matrixpromotion/

Linkedin https://www.linkedin.com/in/katealabasini/

προτεινουμε επίσης

Leave a Comment

* Χρησιμοποιώντας αυτή τη φόρμα συμφωνείτε με την αποθήκευση των στοιχείων και δεδομένων σας στη βάση του ιστότοπου για στατιστικές αναλύσεις.

Η Nyctophilia.gr χρησιμοποιεί cookies για να εξασφαλίσει τη σωστή λειτουργία της, την δυνατότητά σας να επικοινωνήσετε μαζί μας, καθώς και να βελτιώσει την εμπειρία σας στο website. Χρησιμοποιώντας αυτόν τον ιστότοπο, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. Αποδοχή Αναλυτικά