Τα σκοτεινά βιντεοπαιχνίδια της Frictional Games

by Βασίλης Γιαννάκης

Η Frictional Games, Inc είναι μια ανεξάρτητη εταιρία video games που ιδρύθηκε το 2006 στο Helsingborg της Σουηδίας. Αποτελείται από ένα μικρό πυρήνα ανθρώπων που ηγούνται οι Thomas Grip and Jens Nilsson. Ειδικότητα της εταιρίας αυτής είναι η κατασκευή σκοτεινών και τρομακτικών παιχνιδιών περιπέτειας. Όλα τα παιχνίδια που έχουν προσφέρει μέχρι τώρα, περιέχουν πολλά κοινά στοιχεία ως προς τον χειρισμό τους, εφόσον είναι κατασκευασμένα με την ίδια «μηχανή κατασκευής», η οποία ονομάζεται HPL (από το όνομα του μεγάλου συγγραφέα Howard Phillips Lovecraft).

Penumbra Overture Game

Τα παιχνίδια αυτά έχουν προκαλέσει μια επανάσταση στον χώρο των adventure games με τον πρωτοποριακό χειρισμό που προσφέρουν στους παίχτες αλλά και με τις πολυάριθμες δυνατότητές τους.

Όλα ξεκίνησαν το 2007 με το παιχνίδι Penumbra overture, μια ιστορία που τοποθετείται στην σύγχρονη εποχή. Ο παίχτης υποδύεται τον Phillip, έναν τριαντάχρονο γιατρό που η μητέρα του έχει πεθάνει πρόσφατα. Ο Phillip έχει λάβει ένα μυστηριώδες γράμμα, από τον πατέρα του που μέχρι τότε πίστευε ότι είχε πεθάνει. Από εκεί και πέρα ακολουθεί μια σειρά από στοιχεία που τον οδηγούν στη Βόρεια Γροιλανδία. Εκεί έρχεται αντιμέτωπος με εγκαταλειμμένα ορυχεία γεμάτα από λυσσασμένα σκυλιά, επικίνδυνα μυστικά που έχουν ανακαλύψει οι ανθρακωρύχοι και που έχουν καταγράψει στα ημερολόγιά τους πριν πεθάνουν, αλλά και παράδοξα ιατρικά πειράματα που βασίζονται πάνω σε αυτές τις ανακαλύψεις.

penumbra2

Το 2008 κυκλοφόρησε το Penumbra: Black Plague που αποτελεί τη συνέχεια του προηγούμενου, μαζί με το Penumbra: Requiem. Το τελευταίο προσπάθησε να κλείσει την τριλογία κάπως βιαστικά και δεν περιλάμβανε σχεδόν καθόλου υπόθεση. Το 2014, μια άλλη, ανεξάρτητη ομάδα δημιουργών, έδωσε το Penumbra: Necrologue, μια ολική μετατροπή που επίσης βασίζεται στη μηχανή HPL και πρόκειται για μια σαφώς ανώτερη από άποψη γραφικών και gameplay συνέχεια της σειράς Penumbra, που προσφέρει ένα πολύ καλύτερο τέλος στην ιστορία του Phillip.

Το 2010 η Frictional Games προσέφερε στο κοινό το εξαιρετικό Amnesia: The Dark Descent που ενώ τα επί μέρους στοιχεία του είναι ίδια με αυτά του Penumbra, η ιστορία του τοποθετείται στον μεσαίωνα και συγκεκριμένα μέσα σε ένα μεγάλο κάστρο. Προταγωνιστής κάποιος Daniel, ο οποίος έχει υποστεί αμνησία και περιφέρεται στους σκοτεινούς διαδρόμους του κάστρου προσπαθώντας να ανακαλύψει τι του έχει συμβεί στο παρελθόν.

amnesia2

Το 2013, κυκλοφόρησε από την ίδια ιστορία το Amnesia: A machine for pigs που παρά τον τίτλο του δεν είναι sequel στο προηγούμενο και η ιστορία του τοποθετείται στη Βικτωριανή Εποχή και εκτός από τρόμο περιλαμβάνει και πολλά στοιχεία steampunk.

Το πιο πρόσφατο παιχνίδι της Frictional ονομάζεται Soma (2015) και τοποθετείται στο μέλλον. Είναι γεμάτο από στοιχεία sci-fi horror και body-horror.

soma4

Δεδομένου ότι όλα τα παραπάνω παιχνίδια είναι φτιαγμένα με το HPL engine, εμφανίζουν μεταξύ τους πάρα πολλές ομοιότητες ως προς τον χειρισμό τους από τον εκάστοτε παίχτη. Παρακάτω συνοψίζονται οι πιο βασικές από αυτές, οι οποίες ισχύουν για κάθε παιχνίδι.

  1. Μπορείς να μετακινήσεις οποιοδήποτε αντικείμενο: Και όταν λέμε οποιοδήποτε, εννοούμε πραγματικά οποιοδήποτε. Μπορείς με ένα κλικ από το ποντίκι σου να αναποδογυρίσεις τραπέζια, να ανοίξεις πόρτες, να μετακινείς μικροπράγματα και κιβώτια, να ενεργοποιείς διακόπτες και μοχλούς, να ανοίγεις συρτάρια και ντουλάπες και όλα αυτά, χρησιμοποιώντας φυσικές κινήσεις που προσομοιάζουν την πραγματικότητα.
  2. Το σκοτάδι είναι εχθρός σου: Όσο πιο πυκνό είναι το σκοτάδι, τόσο πιο πολύ φοβάσαι. Και όσο πιο πολύ φοβάσαι, τόσο περισσότερο μειώνεται η λογική σου (sanity). Όταν η λογική σου πιάνει πάτο, τότε ο χαρακτήρας που υποδύεσαι ξεφεύγει από τον έλεγχό σου και είτε λιποθυμάει διαρκώς, είτε μετακινείται πολύ δύσκολα. Η λογική ανανεώνεται μόνο είτε με το να βρεθείς και πάλι στο φως, είτε παίρνοντας ηρεμιστικά που βρίσκεις μέσα σε ντουλάπια και συρτάρια.
  3. Τα πλάσματα είναι ο εχθρός σου: Όλα τα παραπάνω παιχνίδια περιλαμβάνουν πολύ τρομακτικά πλάσματα, τα οποία δεν μπορείς να τα εξοντώσεις, γιατί δεν διαθέτεις όπλα. Εξαίρεση αποτελούν κάποια σκυλιά στο Penumbra, αλλά ακόμη κι εκεί είναι προτιμότερο να το βάλεις στα πόδια μπροστά στη θέα τους, παρά να τα αντιμετωπίσεις σε μάχη. Άλλα παρόμοια πλάσματα είναι ζόμπι, τερατάνθρωποι, ανθρωπόμορφα γουρούνια κλπ (η όψη τους ποικίλλει ανάλογα με το παιχνίδι) και αν καταλήξεις στα χέρια τους, δύσκολα βγαίνεις ζωντανός. Ο μόνος τρόπος να τα αποφύγεις είναι να τρέξεις μακριά τους ή να κρυφτείς σε σκοτεινές γωνιές, πίσω από έπιπλα κλπ, μέχρι να φύγουν από κοντά σου. Σαν να μην έφταναν αυτά, η όψη τους και μόνο είναι ικανή να μειώσει την λογική σου, γι’ αυτό δεν πρέπει να τα κοιτάζεις για όσο είσαι κρυμμένος. Δύσκολο ε;Amnesia1
    1. Έχεις τη δυνατότητα να φωτίσεις τον χώρο: Στο Penumbra μπορείς να χρησιμοποιήσεις έναν φακό, του οποίου όμως οι μπαταρίες πρέπει να ανανεώνονται γιατί κάθε τόσο αδειάζουν. Στο amnesia που τοποθετείται στο παρελθόν, μπορείς να χρησιμοποιήσεις μια λάμπα πετρελαίου, με φειδώ όμως, γιατί το λάδι της τελειώνει και πρέπει να το ανανεώνεις. Επίσης οι σκοτεινοί χώροι του κάστρου στο amnesia περιλαμβάνουν πολλές σβησμένες δάδες. Αυτές μπορείς να τις ανάψεις με σπίρτα για να προκαλέσεις μόνιμο φως, ωστόσο και τα σπίρτα ακόμη είναι περιορισμένα, επομένως πρέπει να σκεφτείς καλά ποιες από αυτές σε συμφέρει να ανάψεις.
    2. Οι γρίφοι λύνονται εύκολα με τη λογική: Σε αντίθεση με τα adventure games του παρελθόντος που δεν γινόταν να τα τερματίσεις χωρίς να έχεις τη λύση τους, τα παραπάνω παιχνίδια περιλαμβάνουν γρίφους που λύνονται πολύ εύκολα και μάλιστα με περισσότερους από δύο τρόπους. Μπορείς π.χ. να βρεις ένα κλειδί για να ανοίξεις μία κλειδωμένη πόρτα, ή να λιώσεις την κλειδαριά του με ένα οξύ. Μπορείς να τοποθετήσεις τα κιβώτια το ένα πάνω στο άλλο προκειμένου να υπερπηδήσεις κάποιο εμπόδιο. Μπορείς να συναρμολογείς μηχανές, βρίσκοντας τα διάσπαρτα γρανάζια τους και τοποθετώντας τα πάνω τους. Σχεδόν πάντα, ξέρεις τι πρέπει να κάνεις προκειμένου να προχωρήσεις. Το δύσκολο δεν είναι να το ανακαλύψεις ή να το πραγματοποιήσεις, αλλά να επιβιώσεις μέχρι να το πραγματοποιήσεις.

    2011-05-05_000026. Η πλοκή δίδεται με τη μορφή σημειώσεων. Δεν υπάρχει κανείς άλλος μέσα στους χώρους που περιφέρεσαι εκτός από σένα και τους εχθρούς. Την ιστορία που έχει προηγηθεί και που συνθέτει την πλοκή ή τη λύση του μυστηρίου, την ανακαλύπτεις μέσα από σημειώσεις που βρίσκεις διάσπαρτες. Οι σημειώσεις αυτές στο Penumbra έχουν τη μορφή καταχωρήσεων σε υπολογιστές και φακέλους, ενώ στο Amnesia που τοποθετείται στο παρελθόν έχουν τη μορφή σελίδων από παλιά ημερολόγια. Όσο προχωράς στο παιχνίδι, τόσο περισσότερο ενημερώνεσαι σχετικά με την «μεγάλη εικόνα» της πλοκής στην οποία συμμετέχεις.

     

    Θα μπορούσα να πω πολλά ακόμη σχετικά με αυτά τα εξαιρετικά παιχνίδια αλλά κρίνω σκόπιμο προς το παρόν να σας αφήσω να τα ανακαλύψετε μόνοι σας. Καλές τρομάρες εύχομαι και καλό gameplay.

προτεινουμε επίσης

Leave a Comment

* Χρησιμοποιώντας αυτή τη φόρμα., συμφωνείτε με την αποθήκευση των στοιχείων και δεδομένων σας στη βάση του ιστότοπου για στατιστικές αναλύσεις.

Η Nyctophilia.gr χρησιμοποιεί cookies για να εξασφαλίσει τη σωστή λειτουργία της, την δυνατότητά σας να επικοινωνήσετε μαζί μας, καθώς και να βελτιώσει την εμπειρία σας στο website. Χρησιμοποιώντας αυτόν τον ιστότοπο, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. Αποδοχή Αναλυτικά