Όταν ο Άλιστερ Κρόουλι θρηνούσε για την βομβαρδισμένη Κέρκυρα

by Νίκος Δημήτριος Μάμαλος

Μπορεί ο πρώτος άνθρωπος για τον οποίο διαδόθηκε ευρέως ότι προσωποποιεί το Θηρίο της Αποκάλυψης να τραγούδησε σε κλίμα αισιοδοξίας και αναψυχής στην Κασσιόπη της Κέρκυρας -σύμφωνα με τον ιστορικό και βιογράφο του Σουητώνιο, ο Νέρωνας, υπόχρεος ύστερα από ελληνικές φιλοφρονήσεις, δηλώνοντας ότι μόνο οι Έλληνες ήταν σε θέση να αντιληφθούν τη μουσική και ήταν οι μόνοι άξιοι των προσπαθειών του, ταξίδεψε άμεσα στην Κασσιόπη, όπου τραγούδησε στο ναό του Κάσσιου Δία- η πιο πρόσφατη εκδοχή του όμως, ο Άλιστερ Κρόουλι, χρησιμοποίησε μελανά χρώματα.

Κακαβιά-Κέρκυρα μέσω Σικελίας

Μετά την παραμονή του στις Η.Π.Α. ο, χαρακτηριζόμενος από τον τύπο, «σατανικότερος άνθρωπος στον κόσμο», δεν επιθυμούσε να επιστρέψει στο κλίμα της Αγγλίας. Επιλέγει τη μεσαιωνική Κεφαλού της Σικελίας για να συνεχίσει τις μαγικές πρακτικές του, ιδρύοντας το 1920 μαζί με τους ομοϊδεάτες του μια αντιμοναστηριακή ουτοπία που θα σηκώσει νέφος φημών για όσα λαμβάνουν χώρα. Μετά από τρία χρόνια, διωγμένος από τη Σικελία, λόγω και του μυστήριου θανάτου του μαθητή του Ραούλ Λάβντεϊ στο «Αβαείο του Θελήματος», πληροφορείται για τον ιταλικό βομβαρδισμό της Κέρκυρας τον Αύγουστο του 1923, ύστερα από τη δολοφονία του στρατηγού Τελλίνι στην Κακαβιά, και δημοσιεύει τα «Τραγούδια για την Ιταλία» όπου θρηνεί, εκτός των άλλων, και για το θάνατο των Αρμενίων προσφύγων στο Παλαιό Φρούριο. Η Ελλάδα είχε υποστεί τον προηγούμενο χρόνο την μικρασιατική Καταστροφή και είναι ευάλωτη, οπότε το νέο καθεστώς της γείτονος χώρας εκμεταλλεύεται την περίσταση.

Τα αθώα παιδιά της Κέρκυρας

Στα ολιγάριθμα και σύντομα ποιήματα, ο Μουσολίνι παρουσιάζεται από τον Κρόουλι ως τρελός τύραννος, ενώ η Ελλάδα/Κέρκυρα ως
ανυπεράσπιστη γυναίκα. Επίσης, αντιπαραβάλει τα σαιξπηρικά πρόσωπα των Μάκβεθ και Μακντάφ με τις χαρακτηριστικές ηθικές συμπεριφορές τους. Στo ποίημα «Η σφαγή των αθώων» (The Massacre Of The Innocents) αναφέρει:

Με ερεθισμένα μάτια, οι διογκωμένοι του βολβοί στρέφουν το βλέμμα πάνω στην Ελλάδα και
το μίσος του απολαμβάνει την απόγνωσή της.

Δε διστάζει να καρφώσει τη λόγχη του ανάμεσα στα τραυματισμένα
στήθια της:
«Προχώρα στόλε μου και σβήσε τη κολασμένη δίψα μου για φόνο! Πνίξε
τα αθώα παιδιά της Κέρκυρας!».

Μαγεία, αντιφασισμός και μυστικές υπηρεσίες

Είναι όλα αυτά απόδειξη ότι ο αποκρυφισμός που πρέσβευε ο Ἀλιστερ Κρόουλυ ήταν αντιφασιστικός; Αναγνώριση ότι λάμβανε χώρα μια σκοτεινή τελετουργία; Κίνηση στην σκακιέρα των κατασκόπων ή απλώς εκδίκηση για το διωγμό του από την Ιταλία; Η μελέτη των ποιημάτων θέτει επίσης το ερώτημα για την παρουσία του στην Κέρκυρα. Απ’ όσο γνωρίζουμε δεν υπάρχει κάποια αναφορά ότι επισκέφτηκε το νησί. Σκεφτόμενοι όμως ότι η Κέρκυρα ήταν προπολεμικά παγκόσμιο Θεοσοφικό κέντρο (όπως σημειώνει και ο Καθηγητής Ματθιόπουλος για την παρουσία του ζωγράφου Παρθένη στην Κέρκυρα), την παρουσία και τη δραστηριότητα άλλων επισκεπτών την ίδια περίοδο και με λίγη από τη «ιστορική διαίσθηση», καταλήγουμε ότι αν ήταν να επισκεφτεί ένα μέρος της Ελλάδας, αυτό θα ήταν η Κέρκυρα!

Πηγές

Colin Wilson, The Occult. A History, Random House, New York, 1971.
Aleister Crowley, Songs for Italy, 1923.
Ιωάννης Σ. Παπαφλωράτος, Η ελληνοϊταλική κρίση του 1923. Το επεισόδιο Tellini/Κέρκυρας, Σάκκουλας Αντ. Ν., Αθήνα, 2009.

* Πρώτη δημοσίευση του άρθρου στο Περιοδικό ‘Πορτόνι’ (v.3, Καλοκαίρι 2017).

προτεινουμε επίσης

Leave a Comment

* Χρησιμοποιώντας αυτή τη φόρμα., συμφωνείτε με την αποθήκευση των στοιχείων και δεδομένων σας στη βάση του ιστότοπου για στατιστικές αναλύσεις.

Η Nyctophilia.gr χρησιμοποιεί cookies για να εξασφαλίσει τη σωστή λειτουργία της, την δυνατότητά σας να επικοινωνήσετε μαζί μας, καθώς και να βελτιώσει την εμπειρία σας στο website. Χρησιμοποιώντας αυτόν τον ιστότοπο, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. Αποδοχή Αναλυτικά