Φώτης Βάρθης: ένας παραδοσιακός χαράκτης – ή μήπως όχι;

by Άρτεμις Τουλή

Ο Φώτης Βάρθης είναι, όπως λέει και ο ίδιος παρακάτω, ένας παραδοσιακός χαράκτης με βιβλική παραμόρφωση. Η πρώτη μας γνωριμία που έδωσε την αίσθηση μιας όντως βιβλικής εικόνας με απίστευτο χιούμορ και ατέλειωτες γνώσεις. Τα έργα του μοιάζουν σαν να έχουν βγει από το σύμπαν του Φώτη Κόντογλου.

Στο βιογραφικό του σημείωμα μαθαίνουμε οτι ο Φώτης Βάρθης γεννήθηκε το 1983, κατάγεται από την Κέρκυρα. Zει και εργάζεται στην Αθήνα. Σε ηλικία 11 ετών ασχολήθηκε με την αγιογραφία, παρακολουθόντας μαθήματα από σπουδαίους δασκάλους. Στη συνέχεια η εσωτερική ανάγκη προσωπικής έκφρασης θα τον οδηγούσε σε εξετάσεις εισαγωγής στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας. Αρχικά, σπούδασε στο εργαστήριο ζωγραφικής Γ’ και στη συνέχεια στο εργαστήριο χαρακτικής Α ‘ (καθηγητής Γιάννης Γουρζής). Εκτός από την χάραξη και αφού παρακολούθησε σεμινάρια βιβλιοδεσίας, με έμφαση στην τεχνική της ξυλογραφίας, ο Φώτης σχεδιάζει και δημιουργεί αυθεντικά βιβλία τέχνης.

Η βυζαντινή ζωγραφική, ως οπτική γλώσσα, σχετίζεται με τα θέματα που απεικονίζονται στα έργα του, προσπαθώντας να μεταφέρει μια παράσταση ζωγραφικής αιώνων, η οποία διατηρείται, ανανεώνεται και εμπλουτίζεται.Το ζήτημα της πίστης, που εκφράζεται από τον άνθρωπο, όχι μόνο για το θεϊκό, αλλά και για τον ίδιο και τον συνάνθρωπο, καθώς και η σχέση του σύγχρονου ανθρώπου με την πνευματικότητα, συχνά επιστρέφουν στις αλληγορικές συνθέσεις που δημιουργεί. Πολλά από τα έργα του έχουν εκτεθεί σε γκαλερί, το Βυζαντινό Μουσείο κλπ. Και επίσης βρίσκονται σε ιδιωτικές συλλογές μουσείων και τραπεζών σε όλο τον κόσμο. Έχει συνεργαστεί με εκδότες κυρίως στην Ευρώπη και τις ΗΠΑ, δημιουργώντας ή προσφέροντας έργα.

Πώς ξεκίνησε το καλλιτεχνικό σου ταξίδι;

Δύσκολο να ορίσω κάπου μια αρχή, υπάρχουν σταθμοί και πολλαπλές αφετηρίες. Ο πατέρας μου που φέρνει μπλοκ ζωγραφικής τα βράδια που γυρνά απ’ την δουλειά, εγώ που τα γεμίζω με ότι μπορεί να ξέβραζε η παιδική φαντασία, η μαθητεία μου απ’ τα 11 στο βυζαντινό σχέδιο, δάσκαλοι που πρότειναν να το σπουδάσω, η εισαγωγή στην ΑΣΚΤ, οι εκθέσεις, άνθρωποι που στήριξαν και ενέπνευσαν… Είναι μια πορεία που ξεκινά συνεχώς και δεν έχει μια αρχή. Ευτυχώς. Γιατί έτσι παραβιάζουμε και την αίσθηση της γραμμικότητας του χρόνου. Γυρνάμε ξανά σε κάποια απ’ τις αφετηρίες και ταξιδεύουμε για να βρούμε καινούριες.

Ροκ καλλιτέχνης με βιβλική μορφή;

Παραδοσιακός χαράκτης με βιβλική παραμόρφωση.

Ποια η σχέση σου με την πίστη και τη μεταφυσική;

Η πίστη ως σταθερά μέσα σ ‘ ένα χάος με συγκλονίζει, ψάχνω να την προσεγγίσω. Για τα μετά τα φυσικά το ενδιαφέρον μου είναι καθαρά ποιητικό

Η σειρά με τους ήρωες του φανταστικού πώς προέκυψε;

Τυχαία μετά από ένα σχέδιο που έμοιαζε στον Σάρουμαν. Γεννήθηκε η ιδέα και την προχώρησα.

Σχεδιασμός
Χάραξη
Τύπωμα

Θα έκανες χαρακτική για να κοσμήσει μια εκκλησία; Και εάν ναι, τι κεντρικό θέμα θα είχες;

Θα είχε ενδιαφέρον κάτι τέτοιο, είχα προσπαθήσει να το φανταστώ αλλά, τεχνικά, δεν ξέρω ακόμη πώς θα χε νόημα κάτι τέτοιο. Αν βρω απάντηση σ’ αυτό θα θελα να το δοκιμάσω.

Οι γυναίκες περιμένουν;

Οι δικές μου, χαραγμένες στο ξύλο, σίγουρα περιμένουν και μάλιστα καιρό. Το έργο στο οποίο αναφέρεσαι ανήκει σε μια ενότητα που αντλεί έμπνευση από γυναικείες μορφές που συναντάμε στις παραλογές. Έχω εστιάσει στον πόνο και στο πώς τον εκφράζει κάθε μία από αυτές τις γυναίκες. Οι γυναίκες χτίζουν γέφυρες, επιστρέφουν, περιμένουν, ξεδιψούν πάθη. Την σειρά αυτών των έργων την έχω αφήσει καιρό, αλλά σύντομα θα την ξαναπιάσω. Είναι ο καιρός της.

Ποια η σχέση σου με τη μουσική;

Η μουσική είναι συντροφιά, ξεκούραση και περιπλάνηση. Επίσης είναι και αναζήτηση, πολλές φορές έχω προσπαθήσει να συνομιλήσω εικαστικά με την μουσική. Έτσι προέκυψε η σειρά με τα Ταμπαχανιώτικα, τα Κρητικά ρεμπέτικα και η συμμετοχή μου στην έκθεση Ρεμπέτικο με έργα του Α. Τάσσου και του Γ. Κόρδη. Ακόμη έχουμε κάνει δυο δίσκους με τους Αχερουσία, τον «Προμηθέα» και τον «Νόστο» που ετοιμάζεται, την συλλογή «The Sun, the Moon, the Mountain» από Archaeopia, και τον επικείμενο δίσκο των Villagers of Ioannina City. Κοινός παράγοντας σε όλες τις συνεργασίες ήταν η διαχείριση του παραδοσιακού μας στοιχείου.

Αχερούσια
Ρεμπέτικα

Υπάρχει κάποιο έργο που ξεχωρίζεις;

Τα πιο πολλά έργα έχουν μέσα τους προσωπικό πόνο, θα ντρεπόμουν να ξεχωρίσω κάποιο.

Είναι αλήθεια ότι το υλικό σου «μιλάει» και πριν ξεκινήσεις ξέρεις τι ακριβώς θα κάνεις με αυτό;

Το υλικό επιβάλλει πολλές φορές αλλά προσφέρει και λύσεις. Φροντίζω λοιπόν να ξέρω όσο πιο καλά τι είναι αυτό που εγώ θέλω να κάνω ώστε όταν βρεθούμε αντιμέτωποι να τα βρούμε χωρίς απώλειες.

Τι είναι η Κρήτη για σένα;

Η Κρήτη είναι το Ιδαίο και το Δικταίο, τα φαράγγια και η θάλασσες. Είναι οι ήχοι και τα χρώματα που γέννησαν οι πέτρες κι ο ουρανός της. Είναι τα πνεύματα που φύτρωσαν εδώ. Αυτά κρατώ.

Υπάρχει κάτι που θα ήθελες να έχεις αποτυπώσει και να μην το έχεις κάνει ακόμη;

Να ‘μαστε καλά και υπάρχουν πολλά για τους μελλοντικούς σταθμούς-αφετηρίες.

O Φώτης Βάρθης βρίσκεται στο ιντερνετικό περιβάλλον στους παρακάτω συνδέσμους:

cargocollective.com

behance.net

youtube.com

instagram.com

facebook.com

προτεινουμε επίσης

Leave a Comment

* Χρησιμοποιώντας αυτή τη φόρμα., συμφωνείτε με την αποθήκευση των στοιχείων και δεδομένων σας στη βάση του ιστότοπου για στατιστικές αναλύσεις.

Η Nyctophilia.gr χρησιμοποιεί cookies για να εξασφαλίσει τη σωστή λειτουργία της, την δυνατότητά σας να επικοινωνήσετε μαζί μας, καθώς και να βελτιώσει την εμπειρία σας στο website. Χρησιμοποιώντας αυτόν τον ιστότοπο, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. Αποδοχή Αναλυτικά